saratherese

Av Sara Göthberg - 17 juni 2012 10:41

Mohaha! Haft privatchafför hela dagen!! Det är coola grejer det! I en fin fin vit bil! men nu ska vi ta tåget in till KL till vårt hotell! Fixa lite grejer och sedan luffa runt i staden! Hoppas hoppas hoppas att vi träffar på våra kära vänner! Imorgon kommer han och hämtar oss på hotellet och ska visa något coolt highland som han sa att vi bara måste se! :) roligt roligt! Vi tog tåget det gjorde vi men stannade och bytte typ tre gånger på vägen! var tvungen att köpa ny biljett vid varje byte också :P vi stannade och kollade petrona towers i kvällsljus! Så coolt! Jättefina byggnader och så fin fontän också! Köpta asdyr men supergod glass också! Vi fick promenera en del också i allt tågkäktande men det var riktigt kul ändå! Så bra dag! Jag och mormor fixade oss lite när vi var tillbaka på t&t motel typ efter nio.. Sedan åkte vi till chinatown för en snabbvisit! Köpte lite småprylar. Men typ ingen lust att köpa något förutom skor och lampa vilket jag inte hittar!!!!! Det blev en riktigt sen middag för oss.. Och sedan somnade jag med boken i handen- galet trött!! Söta lilla mormor tig bort den :) Sov sov sov gjorde vi! Jag är typ sjuk så är galet trött,, orkar egentligen inte göra någonting men kan ju inte bara ligga på hotellrummet! Brunch och lite shopping på Bukit bintang och chinatown.. Sedan skulle vår vän hämta oss men han fick förhinder så så blev det inte, vilket kanske är tur eftersom jag är så trött!!! Han sa att han skulle träffa oss imorgon men får se vi ska ju vidare till Singapore imorgon så. Jahapp får se vad jag och mormor ska göra nu.. Orkar ärligt talat inte åka runt och kolla massa grejer så får väl bli lite käk och bara strosa runt! Men jag har ont i fötterna och har inte hittat några skor och inte heller min lampa! :( Söndag idag.. Mycket är öppet men mycket är även stängt.. Aja. Hoppas på att möta danskarna för fotboll senare!!!!!!!Later boys and girls!

KL

Av Sara Göthberg - 16 juni 2012 12:37

Nu sitter jag och mormor på nattbussen.. Jag känner mig lite ledsen för vi har precis åkt från stationen och Sara är inte längre med oss! :'( precis innan vi skulle åka irrade jag och hon runt och leta käk och var som vanligt men sen bara kort därefter vinkade vi till varandra genom bussfönstret! En rolig sak hände och det var att Camilla och Keso precis kom gående och hann vinka av oss! Roligt eftersom vi inte sett dem sedan perhentian plus att Sara får ressällskap till langkawi! Hon han bara själv typ 2 minuter haha! Nu ska jag snart försöka sova och hoppas att jag kan sova till typ fyra då vi anländer i KL trots mitt magont :(Mot KL!Ååå herregud! Jag och mormor frös typ ihjäl på bussen så sov knappt något! Väl framme tog vi en taxi till jalang bukit bintang, en gata med massa hotell - och barer och horor och äckliga människor! Hur som helst var alla och då menar jag alla hotell fullbokade!! Vi kollade billigt son dyrt!! Fanns ett rum på lyxhotell för 450 ringit- nej tack!! Frågade en snubbe som inte såg så hemsk ut om ett hotell och han visade oss flera olika men alla var fulla! :( men efter ca en timme erbjöd han oss att sova hos honom så det gjorde vi! Han studerar i KL med sina två bröder! As hygglig snubbe! Fint bor dem också.. Säkerheten är hög, säkerhetsvakter som bara släpper in de dem känner och så.. Skön dusch och tupplur sedan visade han oss kl tower och twintowers. Det var ju på dagen och vi vill se dem på kvällen också så ska kola dem och chinatown senare.. Och så ska vi nog träffa mouktar och hans tjej senare ikväll också. Så trevligt så trevligt! Nu ska vi hämta våra väskor på hans place och åka till vårat hotell som precis ligger mellan bukit bingtan och bargatan :)Mycket bra dag men jag börjar bli sjuk!! :'( jättetäppt!! Jag har glömt att berätta en annan sak också! Sara min vän fick några konstiga utslag för typ 5 dagar sedan som vi trodde var allergi för det var inga bett.. Men jag har också fått dem nu och mormor också!! Det kliar och bränner på hela kroppen! Hoppas att det inte är något farligt smittsamt! Aja nu tror jag inte att jag har någon wi-fi på ett tag vilket suger eftersom jag inte kan ha kontakt med några då :( och ja just det jag träffade på tysken Simon som vi träffade på Tioman här i KL och hans kompis Nils är här som vi också träffade på Tioman. Och så vet jag att mina danskar är här också!! Vill ju träffa mina människor! Hej för ett tag!!

Av Sara Göthberg - 15 juni 2012 12:57

Dagen är gjord idag också..  Jag gillar inte kora bahru :( skulle stannat en till dag/natt med alla trevliga människor på perhentian!! Tempeltur blev det och det var väl häftigt med massa buddahs överallt! Men staden suger, åk inte hit. Vi har haft det trevligt men sitter nu på vårt hostel och chillar och väntar på att joina bussen till KL! Blir till att säga hej då till Sara! Får se vart vi får bo någonstanns imorgon då. Vi är ju framme vid typ 5 inatt.. Okidoki! Hör av mig sedan! Lite surt att det är slut med allt strandliv men jag tror att KL och Singapore blir grymt!!

Av Sara Göthberg - 15 juni 2012 04:47

Kota barhu! Jag mormor och sara tog igår båten tillbaka till kuala besut. Underbart var det att åka båt! Sedan tig vi en taxi för 50 ringgit till kota barhu. Det tog typ en timme. Hittade kb backpackers hostel och hotel. Helt okej ställe! Vandrade runt lite i staden, inte så mycket att se. Men det är ändå häftigt.. Knappast några som kan engelska här, svårt att hitta någonstans att äta mat är det också! Vi trodde de skulle ha värsta stora marknaderna här men så var icke fallet! Lite  matmarknad och några andra småstånd. Åt mat på kvällen på en fin men dålig matresturang. Tidigkväll och vi låg och pratade innan vi somnade. Sista kvällen med min Sara ju! Sov länge gjorde vi! Frukost blev på donken då vi inte hittade något annat ställe som serverade frukost. Nu ska vi på tempeltur men först packa väskorna och checka ut eftersom vi ikväll ska ta nattbussen till KL! :) men sara åker till langkawi :(

Av Sara Göthberg - 14 juni 2012 15:16

Perhentian!!! Shit vad det har varit underbart! Man får faktiskt kalla det paradiset! Jag mormor och sara har varit på perhentian i tre nätter! Vi delade en helt okej bungalow som var vit och rosa, stället hette symphony. Helt okej.  När vi satt på färjan hade vi fortfarande inte bästemt oss vart vi skulle men slutade med att vi åkte till perhentian kecil (lilla ön) och bodde på long beach. Värsta stramdlivet och nattliv! Fanns även mycket att göra där alltså typ olika turer och så.. Jag gillade stället, mycket klart vatten och så fin strand men mitt hjärta tillhör fortfarande tioman, salang lite mer! Kan nog bero på olika omständigheter som första ön, mitt gäng där och massa sånt. Men perhentian var mycket schysst! Saras tyskar: Felix, apu och Lena valde att bo på andra sidan ön coral bay som Isa tipsade om. Vi träffade inte dem så mycket då vi mest var lata och hängde på våran beach! Påväg till perhentian träffade vi ett danskt par, Louise och hennes snubbe vad han nu heter :P vi tjattrade med dem under dagarna och skålade på kvällarna! Det blev ingen kanotpaddling för min och Saras del men däremot hakade vi på några grabbar som hyrde en båt och så åkte vi till en superschysst strand: romantic beach. Där var det vackert. På morgonen hittade vi eylynn från Danmark när vi käkade frukost och lite senare i vattnet Julia från typ någonstans och dem fick också följa med! Vi typ chillade i vattnet och lyssnade på musik. Det var trevligt! En annan dag åkte jag och sara och skulle snorkla. Kosta bara 40 ringit för fem timmar så halva priset jämfört med på tioman. I övrigt var det mesta dyrare där! Men iallafall så hängde vårat favorit couple (danskarna) med oss och så träffade vi även ett svenskt par i våran ålder på båten, Camilla och keso, as härliga människor! Så underbara! Vi hade det riktigt skoj. Det var sex olika stopp. Sharkpoint- och ja det fanns hajar!!! Sara såg tre stycken och då blev jag så rädd att jag bara simmade åt andra hållet, mot båten, utan att titta på dem. Turtelpoint- vi simmade med sköldpaddor! Sedan några fler ställen.. Ett ställe var det så mycket maneter(röda) på så vågade inte hoppa i vattnet. Avslutade på en helt okey strand. Hade supertrevligt!Måste bara berätta för det var så roligt! Vi satt ju och väntade på en färja som skulle ta oss till perhentian men haha nä så fungerade det icke! Kom en liten båt som proppades full med människor och körde iväg i all världens fart! Det var riktigt härlig båttur som tog ca 45 min! Kvällarna på perhentian, long beach har varit toppenbra! Träffat så många underbara människor! Kommer sakna favorit paret, både de svenska och danska. De som jag kommer sakna mest är eylynn och Rasmus från Danmark! Haft så trevligt med bad, öl, monkeypiss och allt tjatter! Det var en bra sista kväll, helt underbar!!!! Trots att potati tvisten var slut :( och trots att det blev bråk mellan några turister och locals så att en turist blev indragen i djungeln och inte kom tillbaka. Scary as hell!! Var även ett inbrott på hotellet tropicana som ligger i djungeln, pass pengar och allt blev stulet för några! Fy fy..  Men som sagt jag har varit i paradiset!

Av Sara Göthberg - 14 juni 2012 08:50

Jag har haft så många bra dagar nu här på tioman, salang! Väldigt fint ställe! Onsdag kvällen och natten blev toppenbra. Jag, mormor, Franka och Isa satt på stranden och kollade solnedgången! Sedan blev det mat på beachen. Ganska coolt att tangi spm gick från salang till tekek genom djungeln i typ fem timmar köpte med minibananer till mig bara för att hsn kom igåg att jag sagt att jag längtade efter att äta det! Det deutch cople hakade på och våran grupp utökades stort! Vi partajade loss lite grann och träffade massa sköna människor!  jag träffade Sara! Så galet rolig kväll/natt.. Sara är en bra sångare så hon sjöng på stranden samtidigt som julian spelade trummor på bordet. Baren var inte öppen och det gick inte att köpa öl någon annan stans för allt stängde runt tio. Haha jag, sara, tangi och shippy fick följa julian till hans bungalow för han var lite drunken! Vi var fyra pers som  tog ett nattbad vilket var helt underbart! Det blev en sen natt, kom i säng typ runt sju på morgonen så gissa om jag var trött på morgonen!Torsdag morgon åkte Franka, tur att jag sagt hejdå dagen innan eftersom jag sov när hon åkte. Mormor jag och Isa skaffade oss en bungalow att dela. Och sedan hängde vi på stranden hela dagen tillsammans med Sara! :) Så glad att jag träffade henne! Franska snubbarna drog och dök och alla andra hängde typ på stranden. Jag gick runt massor på ön och bara chillade! Vi hade ännu en grymt kul kväll tillsammans, god mat och bra sällskap! Vi var runt 17 pers som åt och drack öl tillsammans. Vi hängde en stund i baren också. På natten blev det som vanligt nattbad!!! Jag älskar det! Fredag morgon- underbart väder! Frukost som vanligt tillsammans med några andra. Jag åt min favvo- roti canai! Mmmmmm! Vi flyttade idag igen till en annan bubgalow, isa tog sin egen bredvid oss. De låg lite bakom alla andra men var mycket finare och fin trädgår men mycket billigare och massa mygg! Idag hängde vi som vanligt på stranden! Jag Isa och Sara hyrde snorklar och simfötter! Det var sjukt coolt, vi såg till och med en sköldpadda och massa fina fiskar! Men det var lite läskigt då Felix, en tysk hade sett en haj lika stor som mig dagen innan! Men jag är nöjd att jag gjorde det!Jag känner att detta ställe har varit helt underbart, lokalbefolkningen har varit supertrevligt och vårat sällskap med alla backpackers helt underbar!Denna sista kväll med hela gänget blev perfekt! Eller ja nästan iaf!  Vi partajade och hade superskoj! Det blev sång, dans i baren, pilkastning och massa tjatter! Nya människor hakade på. Lite mysigt häng med halva gänget på stranden och ett nattbad :)Sedan kom (famous) saturday. Ett internt skämt! Vaknade tidigt och sa hejdå till tangi och shippy då de skulle med färjan och sedan vidare till kl. tråkigt att de åkte men kul att ha träffat dem! Så lite sorglig dag men vi hade det bra ändå. Men med tanke på att jag egentligen ville åka tidigare så kände jag mig definitivt färdig med ön! Det blev en regnig dag typ småduggade hela dagen. Vi var ett gäng som tänkt hyra kanoter ich paddla till en ö men uthyrarna sa att det var för farligt pågrund av stt det var för högs vågor :( tänkte göra det imorgon istället då. Gjorde inte så mycket, vi typ chillade runt lite- åt friterade bananer och sen sov jag några timmar innan middag och kortspel! På kvällen tittade vi fotboll. Alla tyskarna var uppe sent och kollade matchen mot Portugal. Detta var även sista kvällen med Isa!! Ååå vad jag kommer sakna henne, min tysk!Jag gick upp tidigt idag söndag för att säga hej då till alla vid färjan :( förfärligt sorgligt! Satt där en stund i solen med dem då färjan inte avgick i tid. Sedan gick jag till min och mormors bungalow och packade mina saker eftersom vi vid fyra ska färjan vidare mot mersing sen buss till kota bahru och färja till perhentian. Jag mormor och Sara hängde på stranden hela dagen och bara badade och solade! Ky från tyskland hakade på och vi simmade ut till en plattform långt ut! Massa fiskar var det där! Och en man såg en manet så då blev jag livrädd när vi simmade tillbaka! Skönt och chilla hela dagen. Vi fick låna en bungalow på puteri resort för att duscha i, vi fick låna handdukar och filtar och allt, schysst! Den resorten bodde vi på i två nätter och den var mycket billigare och mycket bättre än salang in ? Tror jag den hette.. Ner ofräscht och inte lika trevliga där.resan från tioman har gått bra! Vi tog färjan från tioman, det blev lågvatten så alla var tvugna att ställa sig längst fram i färjan för att båten skulle kunna fortsätta köra, det var fint med solnedgången! I mersing, de hade en liten marknad där så gjorde en liten shoppingrunda! :) Sedan nattbuss mot kota bahru. Men eftersom vi skulle till perhentian släppte de av oss kl fyra på natten i jersing, mitt på gatan! Vi är 6 personer som åker tillsammans från tioman till perhentian. När vi gick av stod där två bilar som körde oss till stället där vi köpte biljetter till färjan. Lite mysigt att sitta här fem på morgonen och höra moskén i bakgrunden. Färjan avgår vid sju så vi har lite tid att döda!

Av Sara Göthberg - 6 juni 2012 05:56

Ön är helt fantastisk! Eller ja fantastisk! Isa och jag satt på verandan av våran chalet (bungalow) igår kväll. Då kom de två franskasbubbarna förbi och snackade. Vi hade en riktig trevlig stund. USA blev trött så hon gick och la sig. Jag och tengi köpte läsk och satte oss på en stubbe på sanden. Ut över havet blixtrade det massor och vi såg en storm dra in snabbt! Coolt var det, det började blåsa typ galet mycket så vi gick tillbaka. Två min efter jag kommit in började det östegna! Coolt! Jag har sovit som crap och har ont i hela kroppen men det gör inget för kul är det! Idag ska salang utforskas och det ska badas och hittad ett boende!

Av Sara Göthberg - 6 juni 2012 05:55

Usch vad trött jag blir på att folk är så pengagalna! Först han Sean som lurades, fast vi visste om det. Och sen taxichauffören som körde oss till larkin sentral.. Han sa att det skulle kosta 15 ringgit då bad jag han sätta på taxametern.. Det blev 9 ringgit och han krävde 11 bara för att hotellet ringt! Fy skam, orkar inte tjaffsa bara att betala! Bussen till mersing var okej pris! 23 ringgit för två och taxin försökte få oss att åka med för 250 ringgit!! Bussresan var helt okej! Bussen var riktigt tjusig, större säten än i flygplan! Men men men jag har nog aldrig förut blivit så sjösjuk som jag blev på denna buss. Den hoppade upp och ner svängde hit och dit och åkte ner och upp! Vi åkte från Johor bahru genom kota tinggi till mersing! Vacker natur längs hela vägen! Helt otroligt mycket palmer och grönska! Vi såg en varning för elefanter skylt och massa apor vid vägkanten! i mersing köpte vi biljett till färjan och vandrade iväg till hamnen. Lite bröd (som inte funnits det heller att köpa tidigare) och en bärs/kaffe innan avgång till pulau tioman!!FRIDA!!! Kan du säga till Thomas att jag inte kommer den 10e, glömde ringa!! :DTräffade lite schyssta holländare att snacka med när vi väntade på färjan! De tipsade om en ö som heter karpas som man tar sig till via terrangu typ.. Får se vad som sker i framtiden! Båten till tioman var iaf fullproppad med folk, vi lyckades knycka de två sista sittplatserna! :)Vi träffade på hollanderna igen när vi anlände till den vackra ön tioman, salang. De hittade boende snabbt men vi och två sällskap till fick leta i typ två timmar! Fanns bara ett rum kvar på ön som självklart blev asdyrt!!! 250 ringgit (från början typ 90) vi fick ta det jag och mormor och så bjöd vi in två tjejer att bo med oss (fast man bara får vara tre) trevligt blev det iaf! Franska snibben hittade någon annan fransk snubbe att slagga hos! Solen hade precis gått ner när vi äntligen hoppade i det underbara klara och varma vattnet! Riktigt mysigt att bada i mörker med alla ljus från stranden! Vi duschade en tog en snabbdusch och mötte sedan upp tjejerna på stranden, åt jättegod mat! Bordet stod med utsikt över havet (i sanden) och strandpromenaden. Kan inte beskriva hur härligt det är att vara här! Vi funderar på att ta en nattbuss imorgon eller åka dagen därpå.. Men resan är lång så! Helt underbar dag, har även sett stora ödlor, fladdermöss och massa katter! Go,natt!

min, saratherese's alldeles egna så kallade diary, dagbok, klotter eller liknande..